Monday, January 14, 2008

ماجراجوئیهای خطرناک جمهوری اسلامی، سناریوی ایرانی و یا آمریکایی

در ساعات بامدادی روز یکشنبه گذشته، 16دی ماه، در حوالی تنگه هرمز قایقهای سریع متعلق به نیروی دریایی سپاه پاسداران جمهوری اسلامی با 3 فروند ناو جنگی آمریکایی روبرو شدند.


این خبر توسط خبرگزاریهای معتبر دنیا و به نقل از نیروی دریایی آمریکا منتشر شده بود. در این خبر نیروی دریایی آمریکا مدعی شده بود که 5 فروند قایق کوچک و سریع ایرانی با سرعت بسمت کشتیهای جنگی آمریکایی در حرکت بوده اند و سرنشین یکی از قایقها تهدید به منفجر کردن کشتی آمریکایی میکند.
به گفته مقامات آمریکایی، سرنشین این قایق که به فاصله 200 متری یک رزم ناو آمریکایی رسیده بود، توسط رادیو و به زبان انگلیسی، با لحجه زیاد، گفته بوده است که: "من دارم میام که تو را منفجر کنم." پس از آن، تهران اعلام کرد که این روال معمول شناسایی شناورهای در حال تردد در منطقه است و این گونه تماسها بین طرفین همیشه وجود داشته است و امری عادی است. علاوه بر این، تهران هر گونه ماجراجوئی و تهدید ناو آمریکایی را تکذیب کرد.
ماجراجوئی جمهوری اسلامی
با توجه به همزمانی انتشار این خبر و برنامه سفر جورج بوش (رئیس جمهور آمریکا) به منطقه خاور میانه، اولین تصویری که به ذهنم رسید این بود که شاید افرادی در تهران از این فرصت استفاده کرده و به خیال خود قصد ارسال پیغامی سیاسی برای آقای بوش و میزبانان منطقه ای ایشان را داشته اند. و اگر چه ایران با رد کامل تعبیر و تفسیر آمریکایی، این اتفاق را "امری عادی" خواند، بازاین سوال مطرح میشود که چند در صد احتمال وجود دارد که این چنین "امر عادی" در این چنین زمان غیرعادی- سفر بوش- اتفاق بیفتد؟! در هر صورت به علت تراکم حضور شناورهای دریایی در این منطقه بسیار حساس و استراتژیک، ممکن است که این باور بوجود بیاد که هر لحظه میشود از طریق یک "امر عادی" پیغامی سیاسی فرستاد! و اگر این فرض درست باشد، آنگاه باید سوال کرد که چه کسی و با کدامین محاسبات به این نتیجه رسیده است که در تاریکی شب فرمانده ناو جنگی آمریکایی در بر خورد با چند قایق که تا این حد به آن نزدیک شده باشند، برای دفاع از خود هدف قرار نمیدهد و جرقه جنگی خانمان سوز را برای مردم و کشور نخواهد زد؟! جنگی که دیگر فرق نمیکند که به چه دلیل آغاز شده است، جان و مال مردم را نابود خواهد کرد، حتی اگر در اثر یک اتفاق به اصطلاح ساده و "امری عادی" و پیش پا افتاده آغاز شده باشد.
هیچکس در هیچ پست و مقامی این حق را ندارد که بر روی جان و مال مردم و منافع ملی کشور ایران قمار کند!
سناریو آمریکایی
بهرروی تکذیب تهدید ناو آمریکایی توسط ایران، امریکا را وادار به انتشار تصاویر و ظاهراٌ صدای سرنشین قایق ایرانی مبنی بر تهدید ناو جنگی آمریکا کرد. ایران در مقابل تصاویر و صدای شنیده شده را ساختگی خواند و صدای مکالمات و تصاویر در اختیار خود را منتشر کرد. نهایتا آمریکا اعتراف کرد که صدای تهدید شاید که از طرف سرنشین قایق ایرانی نبوده باشد. این اعتراف قوت بخش این ظن میباشد که بله، شاید که تهدیدی صورت نگرفته باشه و آمریکا کمی روغن این آش را اضافه کرده، اما آشپز ظاهراٌ ایرانی بوده است!
در شرایط حال حاضر منطقه خاور میانه، خلیج فارس و کشورمان ایران، اولا- آشپز قمار باز- نباید در سمتی باشه که چنین آشهایی پپزه، دوماٌ قبل از استخدام آشپز، من باشم ازش امتحان حساب میگیرم، باید خیلی خوب باشه!


No comments:

Post a Comment