Thursday, January 3, 2008

باز هم از انتخابات

انتخابات آینده مجلس در ایران با تمامی انتخابات قبلی انجام شده در جمهوری اسلامی تفاوت دارد، این تفاوت را باید دید و در زمان برنامه ریزی و آمادگی مقدمات، هر لحظه آن را مرور کرد، بخصوص در شورای نگهبان و در مورد بحث صلاحیتها!
تقریبا هر روز از ایران و از زبان افراد و ارگانهای مرتبط با مسئله انتخابات خبرهای گوناگونی در مورد اهمیت و نحوه برگزاری انتخابات شنیده میشود. این خبرها حاکی از آن است که تک تک افرادی که امروز دستی بر آتش سیاست این کشور دارند کاملا از اهمیت برگزاری انتخاباتی با حضور گسترده مردم باخبرند. اینان همه خوب میدانند که حضور مردم، یعنی پیغام، پیغام بلوغ، بلوغ سیاسی برای بدست گرفتن سرنوشت سیاسی کشور ایران و حل و فصل مشکلات خود با سیاستمداران بد اخلاق و در بسیاری موارد بد کردار! حال سوال اینجاست که اگر همه میدانند که بدون حضور مردم در چه موقعیت شکننده ای قرار دارند، پس باید تمام تلاش در راه حضور مردم باشد و نه هیچ چیز دیگر.
با این فرض، باید دید که چه چیز مردم را برای حضور و دخالت در سرنوشت خود تشویق میکند. اولین نکته ای که به ذهن میرسد، تاثیرگذار بودن است. اگر مردم احساس کنند که حضور و یا عدم حضور آنان تاثیری بر روند و نتیجه انتخابات نخواهد داشت و برای مثال 10، 12 نفر در مجلسی بنام شورای نگهبان نشسته اند و بخود حق میدهند که نه صلاحیت کاندیداها بلکه صلاحیت رای دهندگان(مردم) را در انتخاب افرادی که شایستگی نمایندگی آنان را دارند زیر سوال ببرند، آنگاه مردم به این نتیجه میرسند که به آگاهی و شعور سیاسی آنان توهین میشود! و اگر مردم در این انتخابات به این نتیجه برسند، کاملا قابل درک است که نارضایتی خود را با عدم حضور در پای صندوق رای به سیاست مداران داخل کشور و از آن مهمتر به دنیا نشان بدهند.
تا زمان انتخابات، مردم با دقت اظهار نظرها و عملکرد مسولان برگزاری انتخابات را زیر نظر دارند.

1 comment:

  1. برگزاری انتخابات. لطفا به دیکته لغت توجه کنید

    ReplyDelete