Monday, January 7, 2008

شورای نگهبان



آیت الله جلال الدین طاهری امام جمعه اسبق اصفهان، شهر زیبایی که من خیلی دوست دارم، هم به جمع معترضین به عملکرد شورای نگهبان و به اصطلاح - خود خوانده نظارت استصوابی - این شورا بر انتخابات، پیوست.
یادم میاد، چند ساله پیش که آیت الله طاهری با یک سرو صدا و اعتراض، اگر اشتباه نکنم، به فساد مالی در دستگاههای مختلف نظام جمهوری اسلامی و همچنین یک حمله نه چندان جدی به سیتسم ولایت فقیه و با این مضمون که "مردم قئیم لازم ندارند و نظام حاکم بر ایران، نظامیست دمکرات،" از پست امامت جمعه اصفهان و همچنین عضویت در مجلس خبرگان رهبری استیفا داد. باز هم یادم میاد که اون روزها بحث دمکراسی برای ایران در بیرون از کشور داغ بود. جمهوری اسلامی هم که تا بحال خیلی خوب ثابت کرده، که همیشه اگر نه چند قدم، اما قطعاٌ یک قدم از مخالفین به اصطلاح سیاسی خود جلو بوده، با زیرکی و از زبان آیت الله، و آن هم در داخل ایران- از دمکراسی دفاع- و مسولان نظام حاکم بر ایران را طرفدار دمکراسی معرفی کرد! مدتی بعد در همان زمانها در خبرها آمده بود که آیت الله به علت کهولت سن و بیماری از قبل قصد کنار گیری از مسئولیتهای خود را داشته است.
با این مقدمه کوتاه در مورد آیت الله طاهری، وقتی شنیدم که ایشون به شورای نگهبان و نظارت استصوابی خود خوانده این شورا در مورد تایید و یا رد صلاحیت کاندیداها حمله کرده اند و از نگرانی خود، در مورد "امید بستن مردم به بیگانگان برای نجات خود" و اینکه "ادامه نظارت استصوابی یعنی مرگ انقلاب و مرگ قانون اساسی" صحبت کرده اند، بیاد آن همیشه یک قدم جلو بودن جمهوری اسلامی افتادم.
اما همانطور که اخیرا و بطور مرتب در مورد اهمیت و حساسیت این انتخابات نوشتم، مثل همین آخرین بار چند روز پیش اینجا، اگر ماشین سیاسی حاکم بر ایران به این نتیجه رسیده باشد که آن یک قدم جلو بودن همیشگی و معروف امروز، باز کردن فضای سیاسی ایران بروی تمامی ایرانیان با هر اندیشه، باور سیاسی، اعم از مذهبی و یا غیر مذهبی برای شرکت در رقابتهای سیاسی دمکراتیک باشد، من شخصا از این قدم استقبال میکنم.
هیچیک از ایرانیان مردم دوست، نگران منافع ملی کشور ایران و خواهان دمکراسی برای ایران، اعم از سیاسی و غیر سیاسی نمیتواند که به بدترین حالت ممکن فکر کنند.

No comments:

Post a Comment