Saturday, October 20, 2007

لاریجانی رفت، شوخی های احمدی نژاد دیگر خنده دار نیست

علی لاریجانی دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی و مسول مذاکرات هسته ای استفا داد.
دلیل استعفا مسائل شخصی عنوان شد، این روال معمول جابجایهای دیپلماتیک است.اما دلیل واقعی بر کناری و یا استعفا لاریجانی در این مقطع حساس مذاکرات هسته ای جمهوری اسلامی و آژانس بین المللی انرژی هسته ای سوال بر انگیز است.
هفته گذشته و در پی حضور پوتین، رئیس جمهور روسیه در تهران، علی لاریجانی و احمدی نژاد صحبت های متناقضی در مورد پیشنهاد هسته ای پوتین بیان کردند. لاریجانی عنوان کرد که پوتین طرحی برای برون رفت از بن بست هسته ای ارائه داده است که مطالعه و بررسی خواهد شد.احمدی نژاد اما، طرح چنین پیشنهادی از طرف پوتین را تکذیب کرد.
در خبر های رسیده از تهران، آقای سعید جلیلی معاون متکی، وزیر امور خارجه، بعنوان جایگزین لاریجانی منسوب شده است. اهمیت این انتساب نزدیکی دیدگاه و مواضع جلیلی به احمدی نژاد بر سر موضوع هسته ای جمهوری اسلامی است، این انتساب و صحبت های متناقض احمدی نژاد و لاریجانی در مورد طرح پوتین، این احتمال را قوت میبخشد که در واقع صحبت لاریجانی به واقعیت نزدیکتر است.
اگر این فرض درست باشد، میتوان با اندکی یاری گرفتن از قدرت تخیل به این نتیجه رسید که پوتین در واقع طرحی را پیشنهاد کرده است و به احتمال قریب به یقین تعلیق غنی سازی اورانیم، اگرچه برای مدت بسیار کوتاه، در این طرح گنجانده شده که دقیقا خواست امریکا برای آغاز مذاکرات مستقیم با تهران تامین میگردد.
و اگر دلیل بر کناری و یا استعفا لاریجانی مخالفت احمدی نژاد با این طرح بوده است، که منسوب کردن جلیلی این پیغام را میدهد، آنگاه باید با شدید ترین شکل ممکن و اختیارات قانونی با رفتار های کودکانه آقای رئیس جمهور برخورد کرد.،
آقای احمدی نژاد، مردم و کشور ایران اسباب بازی کودکان نیستند!

No comments:

Post a Comment