Friday, October 31, 2008

انتخابات ریاست جمهوری سال 2008 آمریکا


انتخابات ریاست جمهوری سال 2008 امریکا در راه است، نظرسنجی ها نشان می دهند که سناتور باراک اوباما به مقدار 8 تا 11 درصد از رقیب جمهوری خواه خود-جان مکین-جلوتر است.


سناتور اوباما، در طول مبارزات انتخاباتی خود، همیشه از تغییر در سیاستهای داخلی و خارجی امریکا صحبت کرده است. او، از آمریکایی صحبت می کنه، که برای مردم آن برابری و عدالت بیشتر فراهم خواهد کرد. و از طرف دیگر، از آمریکایی که در انتخاب سیاستهای خارجی خود و برای حفظ منافع استراتژیک آن کشور، مذاکره و سازش با رقبای استراتژیک خود را، راهکار سیاست خارجی خود قرار خواهد داد، چیز دیگری هم از یک حقوقدان با هوش، مثل اوباما انتظار نیست.


در مقابل، جان مکین، رقیب آقای اوباما از اعمال زور و قدرت نظامی برای دستیابی به هدفهای استراتژیک آمریکا صحبت می کند. بالاخره آقای مکین یک سرباز پیر 70 ساله است! فکر میکنم که به اندازه کافی از مکین گفتم، نتایج نظر سنجی ها هم همین پیغام رو دارد!


در هر صورت از زمان آغاز مبارزات انتخاباتی آمریکا، مردم آمریکا بشدت از سناتور اوباما حمایت کرده اند. این حمایت یک پیغام دارد، و آن این است که مردم از سیاستهای خشونت آمیز کشورشون در راه رسیدن به اهداف استراتژیک خسته شده اند. آنها بخوبی از چهره بد آمریکا در چشم مردم دنیا آگاه هستند، و خواهان اصلاح این چهره هستند. نتایج نظر سنجی ها گواه این مطلب است.


اجازه بدید امیدوار باشیم که حدس ما درست باشد، و انتخاب سناتور اوباما به عنوان چهل و چهارمین رئیس جمهور آمریکا، نقطه عطفی در تاریخ سیاسی داخلی و خارجی آمریکا باشد.



No comments:

Post a Comment