Wednesday, November 19, 2008

بذلگویهای آقای جنتی

با مشخص شدن نتیجه انتخابات امریکا و ریاست جمهوری آقای باراک اوباما، بحث داغ انتخابات سال آینده ریاست جمهوری ایران بالا گرفته و هر روز خبرهای جدیدی از گوشه و کنار بگوش میرسه.
یکی از این خبرها، در مورد اظهار نظر آقای جنتی(رئیس مجلس شورای نگهبان) بود، که در خطبه های نماز جمعه تهران انجام شده بود. در خطبه ها، آقای جنتی در مورد کاندیداهای ریاست جمهوری و در کل احراز پست ریاست جمهوری در ایران گفته بوده است که، مگر ریاست جمهوری چیزی است که ما دودستی تحویل یه نفر بدیم! وقتی این اظهار نظر رو برای اولین بار شنیدم برای مدتی بی اختیار می خندیدم، می دونید چرا؟ چون این آقا گفته که منو شما(مردم ایران) نیستیم که با رای خودمون رئیس چمهور انتخاب می کنیم، این؛ این آقا و چند نفر دوستانشون هستند که برای ما انتخاب می کنند! شاید هم منظورشون انتخاب احمدی نژاد بوده!
اما بعد از خندیدن، یه خورده هم تعجب کردم. تعجب به این خاطر که؛ در شرایطی که ایران در مقابل شدیدترین فشارهای بین المللی قرار داره، تحریمات اقتصادی شورای امنیت که تاثیرات آن مستقیما بر روی وضعیت معیشتی مردم عادی کوچه و خیابان است- مردمی که صدای خرد شدن استخوانهای آنها رو زیر فشار اقتصادی میشه شنید- و تهدیدات نظامی علیه ایران که هنوز بر روی میز آمریکا و متحدانش است؛ اینگونه بذلگویها از جانب افرادی امثال آقای جنتی زیاد هم خنده دار میتونه که نباشه!
معنی اینگونه شوخیها امروز، در زمانی که آقای اوباما رئیس جمهور آمریکا شدن و منتظر اوبامای ایرانی ما هستند، اینه که شاید هنوز افرادی در ایران باشند با این باور سیاسی، که می شه در اقیانوس در گیریهای سیاسی بین اللمللی، بدون جلیقه نجاتی بنام مردم ایران شنا کرد و غرق هم نشد؛ من که خیلی از آقای جنتی و دوستانشون جوانتر هستم و شنا هم بلدم، از چنین تصوری وحشت دارم. حالا باید منتظر باشیم ببینیم، ما که خبر نداریم، شاید آقای جنتی اون لحظه که این بذلگویی رو کرده یه لحظه پشت تریبون ایست مغزی بهشون دست داده بوده!

Tuesday, November 11, 2008

مردم ایران بدنبال اوبامای ایرانی

پس از انتخاب آقای باراک اوباما به عنوان رئیس جمهور آینده آمریکا، ایران در تلاش برای جایگزینی احمدی نژاد است.

پس ازهشت سال حکومت جمهوری خواهان محافظه کار(نئو- کانزر-وتیو) به ریاست آقای جورج بوش در کاخ سفید، و تلاش آنها برای به اجرا در آوردن ایده جهان گلوبال با 2 جنگ افغانستان و عراق، که موجب تحمیل خسارات جانی و مالی سنگینی به مردم افغانستان و عراق گردید، مردم آمریکا به این نتیجه رسیدند که باید جلوی سیاستمداران بد خود را بگیرند. این کار را با شرکت بی سابقه خود در انتخابات ریاست جمهوری و با انتخاب بی سابقه یک فرد سیاه پوست به ریاست جمهوری آمریکا انجام دادند؛ رئیس جمهوری که از تغییر روش در راه رسیدن به اهداف استراتژیک آمریکا صحبت می کند.

این مطلب اهمیت بسزایی پیدا می کند، زمانی که بدانیم؛ شاید کلیدی ترین منافع استراتژیک آمریکا در منطقه خاور میانه و فراتر از آن از کشور ما ایران می گذرد. تضمین منافع استراتزیک آمریکا در این منطقه و برای آینده دراز مدت، بدون کشور ایران امکان پذیر نیست، هر دو طرف درگیر، آمریکا و ایران بخوبی به این امر واقف هستند. ایران انتخاب زیادی ندارد، همانطور که شاید آمریکا با محدودیت انتخاب روبرو باشد. هر دو بطرف مقابل اعتماد ندارند، و به دلیل قابل فهم؛ در دنیای سیاست خودکشی خواهد بود که شما اهداف و کارتهای طرف مقابل خود را ببینید و بشناسید و با این حال به او اعتماد کنید. پراکسی درگیری و مقابله ایران و آمریکا در پنج سال گذشته گویای این وضعیت بغرنج است.

اما امروز، آقای اوباما و حزب دمکرات-من پیشتر میروم و ادعا می کنم، کل نظام سیاسی حاکم بر کشور آمریکا اعم از دمکرات و یا جمهوری خواه-به این نتیجه رسیده اند که اگرچه برای یک مدت کوتاه، شانس خود را با روشی دیگر با ایران امتحان کنند. خطوط قرمز امریکا، که همانا منافع کلیدی و استراتزیک آمریکاست تغییری نکرده اند، اما پنجره ای بسوی ایران باز شده است. علائم ارسالی از تهران بعد از نتایج انتخابات، نشان از توجه ایران به پنجره باز شده دارند. این علائم در پیام تبریک رئیس جمهور احمدی نژاد و اظهار نظرهای مختلف کاندیداهای احتمالی رقابتهای انتخابات ریاست جمهوری سال آینده ایران قابل شنیدن است. این وظیفه مردم ایران است که در جواب مردم آمریکا اوبامای ایرانی خود را به دنیا ارائه دهند.

در مقابل؛ این وظیفه نظام حاکم بر کشور ایران است که به حقوق بشری و دمکراتیک مردم شریف ایران احترام بگذارد. این امر؛ تنها با برگزاری انتخاباتی آزاد با مشارکت حداکثری مردم و نهایتا تمکین در مقابل خواست اکثریت مردم امکان پذیر است. باید منتظر شد و دید.

Tuesday, November 4, 2008

آمریکا انتخاب کرد

مردم آمریکا تاریخ این کشور را بازنویسی کردند. با انتخاب آقای باراک اوباما بعنوان اولین فرد سیاه پوست در مقام ریاست جمهوری این کشور، آنها نشان دادند که آگاه به شرایط داخلی و خارجی کشورشان هستند.
بواسطه عملکرد زورگویانه و قلدرمابانه دولت آقای بوش ظرف 8 سال اخیر، چهره مردم و کشور آمریکا در سطح بین المللی شدیدا خدشه دار و ارزش و ابهت خود را بکلی از دست داده بود. مردم امریکا و بویژه آقای اوباما و همکاران ایشان این مطلب را بخوبی درک کردند. تلاش آقای اوباما و مردم آمریکا، آمروز در نتیجه انتخابات و اتنخاب آقای اوباما که با اکثریتی بی سابقه در تاریخ انتخابات امریکا انجام شد، جلوه کرد.
من بنوبه خود این نقطه عطف تاریخی را به مردم آمریکا و بویژه شخص آقای رئیس جمهور-باراک اوباما-از صمیم قلب تبریک می گویم.